Lasse Kronérs hårda attack mot SVT: "Misshandlar oss"

Lasse Kronér

Det är ord och inga visor när Lasse Kronér avslöjar sin ilska mot SVT i en intervju med Hänt.

1:9

Efter reklamen: Så långa och korta är svenska kändisarna!

(1:9)

Lasse Kronér, 59, är ett minst sagt välbekant ansikte. Han har synts i tv sedan 1997 och har lett program såsom Bingolotto och Smartare än en femteklassare.

Men mest känd är den folkkära programledaren för SVT:s långkörare Doobidoo som han leder sedan 2005.

Det populära musikprogrammet har spelat in hela 17 säsonger och fler blir det, avslöjar Lasse i en intervju med Hänt. Samtidigt riktar han skarp kritik mot SVT.

Lasse Kronér vill fortsätta med Doobidoo

Lasse Kronér avslöjar att han gärna fortsätter som programledare så länge det finns utvecklingspotential och är roligt. Och själv menar han att det än så länge inte råder någon brist på idéer.

– Det är svårt att inte älska det när det hela tiden går att fixa och göra ny saker. Förra året, i dessa tider när det streamas, så sätter sig ändå nästan 1,6 miljoner människor klockan åtta en fredag och tittar, säger han i intervjun.

Lasse Kronér riktar hård kritik mot SVT

Samtidigt avslöjar Lasse Kronér sin ilska över hur SVT behandlar programmet. Han menar att kanalen brister i marknadsföringen av Doobidoo.

– SVT misshandlar oss så in i bomben tycker jag. Verkligen misshandlar oss. Andra tv-program får trailers och reklam, andra program får uppbackning men vi är ett Göteborgsprogram, vi är inget Stockholmsprogram och då får man ingenting. Bäst i test där tapetserar man stan liksom när de ska köra. Vi har inte en trailer. Det är fan osannolikt, ändå har vi 1,6 miljoner tittare i dagens mediasamhälle, säger han till Hänt.

Lasse uttrycker även sin uppskattning för tittarna och menar att den stora mängden tittare visar hur populärt programmet är.

Lasse Kronérs hemska sjukdomstid: ”Helt väck”

Han avslutar med att rikta ytterligare kritik mot SVT när han får frågan om varför Doobidoo inte får samma marknadsföring som andra program.

– Fråga mig inte. Jag tror att det sitter väldigt mycket muppar där uppe som sitter och kan tv, tror de. Men så gör de tv för dem som är runt Stureplan, men övriga Sverige som är folkligheten finns inte där. Det tycker jag på riktigt. Jag är så gammal nu så jag är inte rädd för att säga vad jag tycker.

SVT bemöter kritiken

Hänt har hört av sig till SVT som bemöter kritiken.

Doobidoo är ett mycket omtyckt program med stor publik och vi kommer marknadsföra programmet. Sen har olika program olika utmaningar. Bäst i test och Doobidoo har helt olika publik och därmed olika marknadsföringsutmaningar, säger Christer Mellerstrand, marknadschef på SVT.

Foto: TT