Skandalerna, bråken och kaoset i Nyhetsmorgon

NU GRATIS

TV4:s Nyhetsmorgon är en naturlig morgonrutin för väldigt många tv-tittare. Här är 12 gånger det varit hettat till rejält kring programmet – med skandaler, bråk eller kaos.
Pelle ”Nordpolen” Hellström

Pelle ”Nordpolen” Hellström var inte på pratglatt humör. Foto: TV4

Jenny Strömstedt

Jenny Strömstedt tröttnade till slut. Foto: TT

Världsrekord i stel stämning

Den stela stämningen i Nyhetsmorgon-studion när artisten Pelle ”Nordpolen” Hellström var med i december 2009 är oförglömlig.

Anders Kraft och Jenny Strömstedt försöker väcka liv i intervjun men Hellström är ointresserad av att ge några svar på frågorna. Exempelvis frågar Jenny Strömstedt hur ”Nordpolens” skapandeprocess är. Inte ens där får hon ett riktigt svar.

– Det är sånt där jag inte pratar om, säger artisten.

– Då skiter vi i att prata om det, säger Strömstedt.

Det blev en Youtube-klassiker och 2012 bjöd Strömstedt ”Nordpolen” till sin nya pratshow. Då kommenterade hon också den tre år gamla intervjun och konstaterade att hon inte tyckte just då att den gick så dåligt som det ser ut för tv-tittaren.

– Det märkliga var att om någon frågat mig direkt efteråt hur jag upplevde intervjun hade jag tyckt att den var som de flesta andra, och att vi hade haft en trevlig stund. Jag, Anders Kraft och Pelle Holmström. Några hundra tusen klick på YouTube senare började jag förstå att något gått snett, sa hon till Resumé. På Instagram fick Pelle ”Nordpolen” Hellström en fråga om vad han ”tycker om Nyhetsmorgon när allting kommer kring?”.

”Fick ångest av sån tv innan jag var med och får det nu med. Mardrömmen vore att vara ihop med någon som drar på det på morgnarna. Det är en dealbreaker”, skriver han, och fortsätter förklara att han var nöjd med sin insats och att han inte riktigt fattar grejen.

Marcus Noterius krasch i Nyhetsmorgon

Marcus Noterius var nervös inför hoppet.

Marcus Noterius testar backhoppning

Kraschen såg riktigt otäck ut, men lyckligtvis gick allt bra.

Direktsände Marcus Noterius krasch

Backhoppning inomhus utan några som helst förberedelser. Verkar det som en god idé?

Det var i alla fall vad den otroligt modiga TV4-reportern Marcus Noterius gjorde i Nyhetsmorgon.

Dessvärre gick det inte som planerat just denna gång. Det blev ett tvärt avslut på den skidhoppningen när Noterius fick för mycket bakvikt innan själva hoppet och istället kraschade bakåt.

Han slog i ryggen och tappade luften. Dessutom fick han en spricka i ett revben.

När TV4 klipper tillbaka till studion är Steffon Törnquist och Jenny Strömstedt synbart chockade.

– Oj jäklar, sa Steffo Törnkvist i sändningen.

– Men stackars Marcus. Usch, vad hände där egentligen? Vi ska ta reda på exakt vad som har hänt och hur han mår och så lovar vi att återkomma. Nu blev jag bekymrad, känns svårt att prata om nåt annat nu, sa Jenny Strömstedt.

I en intervju med Hänt gick Marcus Noterius in i detaljerna kring sitt åk.

– Några veckor tidigare fick jag frågan från folk i Åre om jag kunde tänka mig att göra premiäråket i den där rampen... Jag fick se bilder och det såg inte så farligt ut, men när jag kom fram och fick se den höga rampen med egna ögon blev jag dödsskraj och tänkte: ”Vad har jag gett mig in på, ska jag verkligen göra det här?” Jag har aldrig varit så nervös och rädd i hela mitt liv, sa Noterius. Kaosartat kan man minst säga. Men lyckligtvis slutade det bra för Marcus.

LÄS MER: Bakom kulisserna – så firar kungafamiljen jul

Adam Tensta lämnar Nyhetsmorgon i protest

Artisten Adam Tensta var gäst i Nyhetsmorgon...

...Men valde att resa sig upp och lämna i protest. Foto: TV€

Adam Tensta lämnar studion i protest

2015 var Adam Tensta bokad till TV4-studion för att prata om sitt nya album. Men han ville prata om något annat.

Han förde in samtalet in på TV4:s bokning av Youtube-profilen Louise Andersson Bodin som uttalat sig rasistiskt på sin kanal några månader tidigare. Samma dag hade också Adam Tensta fått en debattartikel publicerad på Aftonbladet debatt, med rubriken ”Jag skäms när TV4 normaliserar rasism”.

– TV4 borde ta sitt ansvar och gå ut i sociala medier, eftersom ni når ut till så många, och berätta hur det har fått gå till såhär. För ärligt talat är det, precis som jag skrev i den här debattartikeln, det är skämmigt att det har hänt överhuvudtaget, sa Adam Tensta i programmet och ifrågasatte hur bokningen rimmade med TV4:s paroll ”noll rasism”.

– Det enda jag kan säga till dig då…, sa programledaren Anders Pihlblad som satt i morgonsoffan tillsammans med Maria Forsblom. Då reste sig Adam Tensta upp och sa:

– Det var det jag ville prata om, tack så mycket, säger han. Därefter drack han en klunk vatten och sa:

– Lycka till med sändningen. Sedan lämnade han.

Soldoktorn kisskupp

Mikael "Soldoktorn" Sandström hade med sig ett glas med misstänkt innehåll.

Mikaels Sandströms urinkupp

Som han sedan, till programledarnas förfäran, plötsligt smakade på. Foto TV4

Soldoktorns bränna – och kisskupp

Mikael ”Soldoktorn” Sandström har återkommande väckt känslor när han har dykt upp i morgonsoffan. I februari 2014 var det särskilt många som reagerade när han pratade om riskerna med hudcancer. Den gången hade han en bränna som kunde beskrivas som osannolik.

– Det kan ju vara kul att leva också. Vad är målet? Att bli äldst på demensboendet. Eller att leva under resans gång, sa han då.

LÄS MER: Victoria drogs in i infekterade bråket – sanningen bakom

Liknande reaktioner fick hans solbränna några år därpå när Sandström återvände till studion efter utlandsresor. “Han måste slå rekord i år. Han var plågsamt brun. My eyes!!!!!!”, kommenterar en person Soldoktorns bränna på TV4:s Instagram 2017.

Soldoktorn och Lotta Engberg

Mikael Sandström och kärleken Lotta Engberg.

I februari 2020 var det något helt annat som genererade rubriker. Mikael Sandström låg då bakom något som kan liknas vid en ”kisskupp”. Han var i Nyhetsmorgon för att prata om urin. Och då hände något minst sagt oväntat. ”Soldoktorn” stoppar ner handen i ett urinprov och smakar på det.

– Man kan smaka och säga att den här personen har inte diabetes till exempel, säger han.

Programledarna Soraya Lavasani och Martin Järborg blir förfärade. Efter sändningen avslöjade ”Soldoktorn” att han bara skojade. Han konstaterade att urin är sterilt och helt ofarligt.

– Det är inte för den sakens skull men just i det här fallet var det äppeljuice, sa han till Expressen och förklarade att det blev kritikstorm efter inslaget.

Jenny Alversjö

Jenny Alversjö var lite för snabb med att gratulera Triss-vinnaren.

Triss-missen i Nyhetsmorgon

Det var stor förvirring i Nyhetsmorgon-studion i juli 2017.

Programledarna gratulerade Christian Danut, 28, till en vinst på 500 000 kronor när lotten inte var färdigskrapad. Det visade sig slutligen att Christian bara hade vunnit 100 000 kronor. Senare under samma sändning så fick programledarna Jenny Alversjö och Martin Järborg be om ursäkt för missen.

– Ibland så går det lite för fort och då blir det fel, det är så att dagens trissvinst blev hundra tusen kronor, ingenting annat, det var så att det var lite skrap kvar på lotten så vi tog det för en nolla. Men Christian som skrapade lotten hälsar att han är mycket nöjd med hundra tusen, sa Alversjö i sändningen.

Det har förekommit fler Triss-kontroverser. 2019 anmälde Branschföreningen för onlinespel, BOS, TV4 till Granskningsnämnden eftersom de menade att skrapet av Triss i Nyhetsmorgon är reklam för Svenska spels lotteri.

Det blev tittarstorm efter artisten Andreas Kleerups medverkan i Nyhetsmorgon. Foto: TV4

Kleerups märkliga intervju i Nyhetsmorgon

Artisten Andreas Kleerup genererade en tittarstorm för sin medverkan i Nyhetsmorgon 2010.

Kanalens växel fick ett flertal telefonsamtal av upprörda TV4-tittare som reagerade på Kleerups tillstånd när han var i studion för att berätta om sin musik till pjäsen ”Aniara”. Artisten hade svårt att artikulera ord och talade släpigt. Han kom dessutom försent till studion och gjorde ett så pass förvirrat intryck att intervjun fick bli kortade än vad redaktionen först hade tänkt.

Kleerups förklaring? Han menade att han hade bukspottskörtelinflammation och tvingades åka direkt efter intervjun till sjukhuset, enligt Expressen.

– Folk reagerade på Kleerup i sändning. Det kändes inte som att han var i form, och då kortade vi ner intervjun, sa Mia Lindqvist, chef för Nyhetsmorgon, då.

LÄS MER: SVT-profilernas förvandling – åren efter mystiska avhoppen

TV4 var tydliga med att de inte ville spekulera varför artisten var ur form. I en intervju med Café från 2015 berättade Kleerup att han gick på smärtstillande, på grund av inflammationen i bukspottkörteln, svinkoppor och halsfluss, och att intervjun gjordes under en tidpunkt på dygnet då han vanligtvis sover.

– Ska man göra bort sig kan man lika gärna go out with a bang. Värre än så där kan det inte bli. Det var svintidigt på morgonen. Men jag hade inte druckit eller tagit något annat än medicin, sa han till Café.

Paolo Roberto medverkade i Nyhetsmorgon, där han erkände att han hade köpt sex. Foto: TV4

Paolo Robertos ilska mot Malou

Malou von Sivers hade planer på att Paolo Roberto och ex-hustrun Lena Arrelöv Roberto skulle medverka i TV4:s ”Efter tio” 2012.

I ett pressmeddelande som TV4 skickade ut skrev kanalen att det skulle bli liveterapi med ex-paret. Paolo Roberto var dock inte med på noterna och levererade ett syrligt citat.

– Jag har varit utomlands och slog upp DN och läste att jag och mitt ex skulle få parterapi i tv av Malou von Sivers. I Direktsändning. Det stämmer naturligtvis inte. Jag har varit med länge i media och även fått däng. Men det här är världsrekord eftersom jag känner Malou, sa Roberto då till Aftonbladet.

Malou menade att det rörde sig om ett missförstånd och hon förklarade att det var en olycklig formulering i pressmeddelandet.

– Malou har bett om ursäkt och jag har godtagit den. För mig är då hela den här händelsen historia, skrev Paolo Roberto till Aftonbladet.

Åtta år senare, alltså 2020, skulle Paolo Roberto bli intervjuad av Jenny Strömstedt, i en intervju som i nedkortat format sändes av Nyheterna men dagen därpå i längre version i Nyhetsmorgon. Roberto hade just erkänt för polisen att han hade köpt sex på Östermalm. Många tittare menade att Roberto fick berätta sin historia för storpublik och att han målades upp som ett offer.

”Det var ett redaktionellt beslut att göra den här intervjun, men jag tycker personligen också att det finns en poäng med att visa att dagens sexköpare inte är ”någon annan”, utan också väletablerade män som lever framgångsrika liv i rampljuset och som finns mitt ibland oss”, skrev Strömstedt på Instagram.

Malou, Greekazo och Anders Öfvergård

Malous program med artisten Greekazo blev allt annat än lyckat. Foto: TV4

Greekazo-kritiken mot Malou

I december 2019 gästade rapparen Alexander Cielma Miliarakis, mer känd som Greekazo, ”Efter tio”. Även Anders Öfvergård var inbjuden till studion samtidigt, vilket mynnade ut i en ”två mot en”-situation där både Öfvergård och von Sivers ställde frågor till den unge rapparen, som handlade om hans relation till droger och kriminalitet, istället för hans musik.

”Jag kom dit för att prata om min musik och blev indragen i en debatt som handlade om narkotika. TV4 lovade mitt team att det aldrig skulle bli så när vi bokade detta, utan att fokus skulle var helt på musiken”, skrev Greekazo i ett sms till Aftonbladet.

I oktober 2020 förklarade Malou i podden ”Tv-fabriken” att det var ett misstag att bjuda in Öfvergård.

– Istället kom han in och gav sig ganska ordentligt på den här unge 17-årige killen. Det blev i tv två mot en, och jag kunde inte i direktsändning hantera det och jag kan heller inte skylla på en gäst som jag har bjudit in, nämligen Anders Öfvergård. Jag tyckte att det blev jättefel, jag tyckte att han gjorde fel och det blev inte bra helt enkelt.

Öfvergård menade, i Aftonbladet, att han var gäst precis som Greekazo. Och att Malou inte borde försöka skjuta över ansvaret på någon annan.

Skylten med "vetenskap eller humbug" fick kritik.

Skyltkritiken mot Nyhetsmorgon

I augusti 2016 diskuterades boken ”Livet med kvantfysiska glasögon” i TV4:s morgonsoffa.

En bok som programledarna ställde kritiska frågor om till författarna. I en DN-intervju sa den ena författaren Titti Nordieng att sjukdom, som cancer, ebola och Alzheimer, egentligen inte finns. Det finns ett flertal teorier i boken som saknar vetenskapligt stöd. Boken marknadsfördes av Malin Berghagen, Meja (hon hoppade dock av) och Martin Stenmarck.

Malin Berghagen

Malin Berghagen var en av dem som marknadsförde boken. Foto: TT

När Tilde de Paula och Peter Jihde intervjuade författarna Titti Nordieng och Mikael Säflund så dök det upp en grafik i rutan som presenterade ämnet ”Kvantfysik, vetenskap eller humbug”.

Men intervjun handlade inte om kvantfysikens existensberättigande. Utan den handlade om att bokens författare, enligt sina kritiker, använde vetenskap på ett felaktigt sätt.

"Snälla nån TV4. Det är väl frågan om den där boken är humbug (knappast en fråga), inte om kvantfysiken är det", skriver en person på Twitter. TV4 bad om ursäkt för underrubriken via just Twitter: "Underrubriken i morgonens inslag syftar såklart på boken. Vi ber alla kvantfysiker om ursäkt." skriver kanalen.

Arne Hegerfors

Arne Hegerfors fick en tillsägning av Anders Kraft, och rättade sig snabbt. Foto: IBL

Arne Hegerfors ord i direktsändning

Den legendariske sportkommentatorn Arne Hegerfors medverkade 2010 i Nyhetsmorgons sportpanel där han diskuterade sprintern LaShawn Merritt.

Olympiske mästaren hade lämnat tre positiva dopningstest och som bortförklaring hade Merritt att han skulle ha genomgått en penisförstoring. Något som Hegerfors då kommenterar på ett ytterst olämpligt sätt.

– Han erkände ju direkt och sa att jag tog det här för att jag är neger och har väldigt liten, sa Arne Hegerfors i direktsändningen.

Anders Kraft, som var programledare den morgonen, reagerade direkt och konstaterade att det ordet inte längre används.

– Nej, nej, mörkhyad, svarade Arne Hegerfors.

Till Expressen förklarade Hegerfors att han inte hade ont uppsåt med sitt ordval, och att han var glad att Anders Kraft rättade honom.

Krabbor i nyhetsmorgon

Alla uppskattade inte tipsen om hur man tillagar krabba. Foto: TV4

Ilskan mot Nyhetsmorgons djurhållning

I januari 2020 rasade tittare mot Nyhetsmorgon efter ett inslag som handlade om tillagning av levande krabbor. Dessa kritiker menade att det rörde sig om djurplågeri.

Man visade i programmet hur man kunde ha en trevlig fredagsmiddag med skaldjur på menyn. Dessa skaldjur fick tv-tittare först beskåda hur de kröp runt på bordet.

TV4 fick ta emot en del hårda kommentarer via sociala medier.

”Olämpligt, osmakligt och ovärdigt”, skrev en tittare.

”Fyfan vad besviken man blir”, skrev en annan.

”Tråkigt att det finns dom av er som tagit illa vid av dagens matlagning, jag har tagit synpunkterna vidare till redaktionen”, skrev TV4 på Facebook och fortsatte:

”Vi vill dock förtydliga att krabban hade hanterats enligt regelverket och färdades i sitt eget vatten. Den låg på bordet några få minuter. Den dödas som alla skaldjur genom kokning som bedöms vara en smärtfri metod och därefter tillagas den. Det var heller inte den krabba som visades i sändning som sedan tillagades”.

Nyhetsmorgon utsågs till "Årets förvillare" år 2014. Foto: TT

Utsågs till ”Årets förvillare”

2014 utsågs Nyhetsmorgon till Årets förvillare av Vetenskap och folkbildning, VoF. En utmärkelse som man absolut inte vill ha.

De fick utmärkelsen för att de: ”vid en rad tillfällen släppt igenom pseudovetenskapliga och falska påståenden i programmet. De vilseledande inslagen har gällt bland annat psykologi, psykiatri, medicin och veterinärmedicin”, skrev VoF.

Föreningen räknade upp inslag som handlade om drömterapi, ”örtterapi”, medium, spöken och en djurkommunikatör som har fått beskriva sin verksamhet utan att mötas av kritiska frågor. Dessutom att man i ett reportage visat hur ångest och fobier kan försvinna enbart genom att knacka på kroppen i vissa mönster.

”Samtliga dessa fenomen saknar vetenskapligt stöd”, skrev VoF.

SR:s Medierna gjorde en granskning av det ovetenskapliga innehållet i Nyhetsmorgon där Marita Danielsson, som var kanalchef på TV4 fakta, kommenterade kritiken. Hon menade att det inte finns en agenda att bjuda in den ”alternativa världen” i TV4.

LÄS MER: Okända relationerna i Europas kungahus