Nu finns det en ny version av appen - uppdatera din app genom att klicka här

Nu finns det en ny version av appen på Google Play Store - uppdatera din app där!

Linda Staafs oväntade livsbeslut efter svåra tiden – köra lastbil: “Började direkt”

Linda Staafs oväntade livsbeslut efter svåra tiden – köra lastbil: “Började direkt”

Linda Staaf har ett gediget cv.
Innan hon blev underrättelsechef på Noa körde hon långtradare runt hela Sverige.

Efter reklamen: Känner du igen de svenska kändisarna – då och nu!

Slå på ljud

Nyligen avslöjade Expressen att Stockholms regionpolischef tillika ställföreträdande rikspolischef Mats Löfving polisanmäldes för grov fridskränkning, olaga förföljelse och ofredande.

Offret var Linda Staaf, som tidigare haft en relation med Löfving, och händelsen har i media kallats ”polishärvan”.

Hon är främst känd för att lett den omfattande insatsen Trojan Shield, som via den krypterade chattappen Anom lyckades lura och gripa 800 vålds- och narkotikabrottslingar.

Linda Staaf

Linda Staaf är främst känd för att lett den omfattande insatsen Trojan Shield.

Anders Wiklund/TT

Linda Staaf gick på internatskola i Frankrike

Linda Staaf är uppvuxen i Östersund. Henne mamma Lena Hansson var Norrlands första kvinnliga polis och hennes pappa Örjan Hansson byggde upp ett eget åkeri, enligt Svensk Dagbladet.

Som 17-åring fick hon ett stipendium och började på en internatskola i Frankrike. Tiden utomlands var jobbig och miljön sträng.

– Det var en väldigt tuff period. Det blev rätt chockartat. Det var väldigt strikt. Man var övervakad hela tiden. Man sov i en stor sovsal och vakter lyste på oss med ficklampor på kvällen för att kolla att vi hade somnat och inte tjuvläste under täcket. Då klockan ringde skulle man stå på rad och tvätta sig i handfaten. Då klockan ringde igen skulle vi äta frukost och så ringde klockan igen och då var det skoltid.

Linda Staafs flykt från Sverige – okända livet utomlands: ”Chockartat”

Körde långtradare om nätterna

Linda Staaf började som revisor hos polisen 2006 och gick sedan vidare till en roll som ekonomichef, innan hon 2015 anställdes som chef för underrättelseverksamheten Noa.

Men innan det hade hon jobbat med en rad andra grejer. När hon var 19 år gammal tog hon lastbilskort och förlaget Jengel skriver på hennes författarsida att hon ”började direkt efter studenten att köra långtradare runt hela Sverige”.

I en intervju med tidningen Chef berättade Linda Staaf att hon som fyraåring miste sin storebror i en trafikolycka och alltid tyckt att det varit otäckt med barn i trafiken.

”Självklart påverkar ett sådant trauma en familj. Det har ju funnits med oss hela tiden. Jag kan inte säga exakt vad som lett till det ena eller andra, men mamma visade en oerhörd kraft som tog sig, och oss, igenom det här. Samtidigt var jag så liten när det hände. Det är först i vuxen ålder, och i relation till mitt eget föräldraskap, som jag på allvar insett vidden av den katastrof som drabbade oss. Jag tycker fortfarande att det är oerhört otäckt med barn nära tung trafik. Trots att jag varit lastbilschaufför själv.”

Linda Staaf har även studerat trafiksäkerhet i Stockholm, jobbat som väktare, och har en kandidatexamen i juridik och ekonomi.

Linda H Staaf

Linda H Staaf körde en gång i tiden långtradare i Sverige.

Karin Törnblom/TT

Foto: TT