Ica-skådisarnas uppgörelse med matjätten – som tittarna inte vet om

Det är ofta Ica-gänget är uppdelat i de olika reklamerna. Nu berättar Ica varför.

De nya Ica-reklamerna har mötts av en hel del kritik sedan Björn Kjellman och Suzanne Reuter tog över som Ica-Stig och Ica Stina. Många saknar Loa Falkman i huvudrollen, men det är också andra karaktärer som saknas.

Det är sällan som hela gänget är samlat i den nya reklamerna, utan oftast är det en eller två karaktärer som står i fokus.

Nu berättar Ica varför.

Skådisarna uppgörelse med Ica

Det är flera olika skådespelare som har kontrakt till Ica-reklamfilmerna. Och tillsammans med Ica har de en överenskommelse om hur ofta de ska dyka upp i reklamserien.

”Att någon karaktär inte varit med i någon film är normalt för oss och de kommer synas återkommande under 2021, utan att för den delen se det som en comeback”, skriver Sofia Swärd, projektledare på ICA Sverige i ett mejl till Nöjeslivet.

LÄS MER: Ica:s besked om Loa Falkmans framtid: ”Kan komma tillbaka”

Ica menar även att stjärnorna som medverkar vet i förväg vilka reklamfilmer de kommer att vara med i.

”Vi har en löpande och öppen dialog med alla involverade om antal reklamfilmer man ska medverka i utifrån tillgänglighet, ersättningar och vilka uppgifter vi tar oss an i de olika reklamfilmerna”.

Ica måste veta om de medverkande syns i andra sammanhang

Om skådespelarna har andra projekt vid sidan av Ica-reklamerna – då måste matjätten veta det. Man får alltså inte synas i andra sammanhang om inte Ica gett klartecken.

”Vi har en öppen och bra dialog med alla skådespelare om deras övriga engagemang och har under de senaste 20 åren löst detta löpande”.

LÄS MER: Så påverkas Öland av kronprinsessparets lyxiga köp

LÄS MER: Christina Schollin om Christian Bauer: "Oerhört stor tillgång"

LÄS MER: Så mycket pengar har Meghan och Harry – galna prislappen!