Ica:s svar om skådespelarnas framtid – efter hårda kritiken

Björn Kjellman och Suzanne Reuter är nya Ica-stig och Ica-Stina. Men många upprörs av detaljer efter att Loa Falkman lämnade rollen. Nu berättar Ica-gruppen om kontraktet med de nya Ica-stjärnorna.

Sedan Björn Kjellman och Suzanne Reuter tog över som Ica-stig och Ica-Stina har det riktats en hel del kritik mot den nya duon.

Trots att båda i vanliga fall är uppskattade skådespelare, så finns det flera saker som tittarna har stört sig på sedan Loa Falkman lämnade reklamerna för Ica-varumärket.

Nu – efter tittarnas kängor, ger matjätten besked kring framtiden för Ica-profilerna.

Tittarna rasar över ICA-tävlingen

I en ny reklamfilm uppmanar Ica tittarna att tävla. Det går ut på att tittarna ska skicka in idéer till en reklamfilm. Vinnaren kommer då få se sin idé i tv-rutan.

LÄS MER: Ica-reklamen ändras – tittarna rasar: "Lite känsliga"

Men att tittarna skulle tävla fick flera att se rött.

”Med andra ord vill ni, som många andra företag som anordnar liknande film- och fototävlingar, slippa betala skälig ersättning för vinnarens kreativa arbete och få det att låta som en ”vinst” när det egentligen är ni som är vinnaren i sammanhanget”, skrev en tittare på Icas Facebooksida.

Och personen fick medhåll från andra ilskna tittare.

”Tufft år för alla, men ingen anledning att Ica ska sänka sig och göra så dåliga reklamfilmer. Innan var det åtminstone lite humor…Gör om, gör rätt!”, skriver en annan person.

Både Stig och Cindy försvann

Det började med att huvudrollen, Ica-Stig, Loa Falkman, lämnade den populära reklamserien. Strax efter kom beskedet om att Joanna Eriksson, "Cindy", också skulle lämna. Anledningen var att hon skulle bli mamma.

LÄS MER: Tittare förskräckta av detaljen i reklamen – Ica:s snabba svar

Då gav Ica ett beslut för karaktärens framtid.

”Det finns i dagsläget inga planer på att ersätta karaktären ICA-Cindy. Att karaktärer i ICAs reklamfilmer försvinner är inget ovanligt, genom åren har exempelvis Kajsa, Sonja, Snygg-Lars och Roger försvunnit”, säger Mats Mehlberg, pressansvarig för Ica gruppen, till Nöjeslivet.

ICA-framtiden för Suzanne Reuter och Björn Kjellman

De nya Ica-stjärnorna, Suzanne och Björn, har en viss uppgörelse med matjätten om hur länge de kommer medverka i reklamserien.

”Både Björn och Suzanne är kontrakterade för en överskådlig tid för sin medverkan i ICA-Stig konceptet. Detaljerna i detta kontrakt är inget vi diskuterar externt”, skriver Gabriella Ohlzon.

Detta innebär även att der har ett kontrakt på hur många reklamfilmer de ska medverka i.

”Vi har en löpande och öppen dialog med alla involverade om antal reklamfilmer man ska medverka i utifrån tillgänglighet, ersättningar och vilka uppgifter vi tar oss an i de olika reklamfilmerna”.

Foto: TT