Populärt: Drottning SilviaKronprinsessan VictoriaPrins DanielPrinsessan MadeleinePrinsessan Sofia

Tittare förskräckta av detaljen i reklamen – Ica:s snabba svar

29 maj, 2021, 19:30 
Tommy Körberg och Suzanne Reuter
Ica har hamnat i blåsväder igen. En detalj i den senaste reklamfilmen får många att se rött.
Annons
6 saker du inte visste om Ica-reklamenBrand logo
6 saker du inte visste om Ica-reklamen

I vintras drabbades Sverige av "Ica-hysteri" – vem skulle egentligen axla rollen som "Ica-Stig" efter Loa Falkman?

Det blev en riktig plot twist – både Suzanne Reuter och Björn Kjellman tilldelades huvudrollen!

Dessvärre har den nya duon inte gått hem hos alla. Och det är inte det enda som Ica kritiseras för.

"Lägg ner ICA-reklamen"

Glädjen över det stora avslöjandet varade inte länge, snart möttes den nya duon och Ica av hård kritik.

Många menar att Loa Falkmans ersättare inte gör sig lika bra i rollen, andra är mer kritiska till själva manuset.

Att tonen mellan rollfigurerna är hård, ja enligt många gränsfall till mobbning, är ett återkommande tema i kritiken.

"Lägg ner ICA-reklamen... sååå usel.. varför uppmuntra att nervärdera andra... ", som en tittare uttryckt det på Facebook.

Och nu får matjätten sina fiskar varma igen, den här gången av en annan anledning.

Annons

Nya kritiken mot Ica – efter detaljen i reklamen

Den senaste reklamfilmen har ett helt nytt grepp, här låtsas Ica att en privatperson hittat på filmen.

"Ingebritts film" heter reklamen och här dyker både Tommy Körberg och Tommy Nilsson upp.

I samband med reklamen utannonserar matjätten en tävling: "Hitta på en ICA-film och se den sändas på tv.…", lyder uppmaning.

Detta landade inte väl hos alla, vissa anklagar Ica för att utnyttja sina tittare:

"Varför ska man komma på en reklamidé gratis??", skriver en person på Facebook.

"Har ni inte råd att betala ett riktigt pris ?", skriver en annan.

"En tävling bör ju rimligen innefatta någon typ av vinst...?", skriver en tredje.

I en kommentar svarar Ica på kritiken:

”Vi gör den här tävlingen för att vi vill möta det engagemang och intresse som många av våra kunder visar för våra filmer. Det är många där ute som hör av sig med idéer om vad en ICA-film borde handla om, och det ligger till grund för veckans film", skriver matjätten bland annat.

Foto: TT

Annons