Populärt: Drottning SilviaKronprinsessan VictoriaPrins DanielPrinsessan MadeleinePrinsessan Sofia

Kravet på Ica efter beslutet – tvingas agera: "Bort med dom"

20 maj, 2021, 14:00 
Suzanne Reuter, Magnus Skogsberg Tear, Björn Kjellman och Loa Falkman
I vintras drabbades Sverige av "Ica-hysteri" – vem skulle egentligen axla rollen som "Ica-Stig"? Några månader senare är besvikelsen stor.
Annons
6 saker du inte visste om Ica-reklamenBrand logo
6 saker du inte visste om Ica-reklamen

Listan på potentiella ersättare för Loa Falkman som "Ica-Stig" var lång innan det stora avslöjandet kom:

Suzanne Reuter och Björn Kjellman, numera "Ica-Stina" och "Ica-Stig", tillsammans i de lustiga reklamfilmerna!

Det var en plot twist utan dess like men hur blev resultatet? Så där, tycker många. Nu kommer tittarna med ett krav till matjätten.

Tittarnas ilska mot nya reklamerna: "Lägg ner"

Det dröjde inte länge innan kritiken mot Loa Falkmans ersättare började hagla in.

Bland annat har flera reagerat på den hårda tonen mellan de nya karaktärerna:

"Så dålig reklam med mobbing och hån bakom ryggen”, skriver en person på Icas Facebooksida.

"Nej fy fan!! Detta är verkligen vuxenmobbing!", skriver en andra.

"Lägg ner ICA-reklamen... sååå usel.. varför uppmuntra att nervärdera andra... ", skriver en tredje.

Björn Kjellman och Suzanne Reuter
De nya Ica-reklamerna möts av hård kritik

Icas svar: "Lyssnar in den feedback vi får"

Inte bara den hårda tonen kritiseras, många tycker också att karaktärerna helt enkelt inte är lika bra som tidigare.

Annons

"Mycket sämre reklam nu tyvärr. Tycker inte Reuter passar in här riktigt"

"Dom nya tillför ingenting, bort med dom!"

"Tycker inte längre om ICA reklamen! Tjafsigt med både en Stig och en Stina! Tidigare var reklamen rolig!"

...är bara några av många kommentarer i samma stil.

I ett mail till Aftonbladet har Joakim Bengtsson, marknadschef på Ica, besvarat kritiken:

"Vi följer utvecklingen av reklamen med flera olika mätningar och vi lyssnar in den feedback vi får. Vår förhoppning är att vi ska kunna visa på en tydligare bredd och djup i våra nya karaktärer och vi hoppas såklart att de ska tas emot väl av publiken när de får möjligheten att lära känna våra nya karaktärer mer".

Foto: TT, Skärmdump/Facebook

Annons