Tittare bojkottar SVT efter beslutet – känner sig diskriminerade: "Usel stil"

Tittare bojkottar SVT efter beslutet – känner sig diskriminerade: "Usel stil"

Foto: TT

Beslutet togs inte emot särskilt väl...

Det finns få program som väcker så mycket engagemang ute i landet som programmet Musikhjälpen. Den 144 timmar långa direktsändningen har sänts sedan 2008, och har som syfte att samla in pengar till välgörande ändamål.

Men i år sker en stor förändring – som får tittarna att se totalt rött.

Melodifestivalen ifrågasätts - SVT tvingas svara efter konstanta frågor

Var tvungen att lämna sändningen

Strax innan jul varje år låser SVT, Radiohjälpen och Sveriges Radio som gör programmet, in årets programledare i en glasbur i någon svensk stad. Via radio och TV kan tittarna följa sändningen och insamlingen dygnet runt. I år är platsen Kungstorget i Göteborg, men vem som kommer styra skutan är ännu inte meddelat.

Förra året var Norrköping värdstad, och med temat "För en värld utan barnarbete" lyckades svenska folket samla ihop svindlande 54 miljoner kronor!

Det rådde däremot inte bara glädjeyra – två av programledarna, Oscar Zia och Anis don Demina tvingades bort ur buren på grund av sjukdom. Istället byttes de ut av Kodjo Akolor och Linnea Henriksson, som båda tidigare suttit i Musikhjälpen-buren.

Det är tydligt att det finns ett stort intresse för programmet, och det sträcker sig över alla åldrar. Gamla som unga samlas runt radion eller rutan för att följa sändningen – men nu kan det bli ändring på det.

Musikhjälpen 2021

Förra året blev en riktig succé.

Patrik Jonsson / TT

Efter Sannas avhopp från allsången – Kalle Moraeus bekräftar: Har fått frågan av SVT

Tvingas svara på kritiken

Under samtliga tidigare år har Facebook varit en plattform där många följer de senaste uppdateringarna kring vad som händer i buren, och får information kring programmet. Men inte detta år.

Musikhjälpen meddelade i veckan att Facebook inte alls kommer att användas i år, och hänvisar istället sina följare till plattformarna TikTok, Instagram och Youtube.

Detta fick tittarna att se rött. Många äldre tittare menar att de inte har till exempel TikTok, och kommer inte längre kunna hänga med på samma sätt. Flera säger till och med att de helt enkelt kommer bojkotta sändningen i år som en följd av beslutet.

"Musikhjälpen, är det bara yngre tittare och lyssnare ni väljer att vända er till i år? Ni kommer att mista väldigt många som följer er på FB, och därmed mindre pengar till insamlingarna. Tycker ni att det är värt det?" Skriver en upprörd tittare i kommentarsfältet.

"Jag har heller inte Instagram eller TikTok och kommer eller inte att skaffa det, så då är många utanför systemet så att säga! Det får bli via radio o tv isåfall, men mycket dåligt att välja bort en så stor grupp som vi fb-användare är!" Skriver en annan.

"SKRÄP OCH SKIT Har varken det ena eller andra, jag hade hoppats att kunna följa er på Fb- men nähä då! USEL STIL AV ER." Konstaterar en upprörd tittare.

Programmet svarar på kritiken, och skriver bland annat att de har har valt att vara på tiktok i år då vi helt enkelt tror att vi kan nå en ny målgrupp där, samt att huvudplattformen fortfarande är radio och TV.

Musikhjälpen är ett samarbete mellan Sveriges Television, Sveriges Radio och Radiohjälpen.

Foto: TT