Prins Carl Philip har dömts till strafföreläggande, efter att han tagits på bar gärning för trafikbrott – och nu kommenterar hovet.
3 kungliga snackisar från vecka 9!
Lördagen den 4 december satt prins Carl Philip i bilen på väg genom Norrtullstunneln i Stockholm.
Det var två dagar före prinsessan Sofias födelsedag, och veckan efter att han representerat kungafamiljen under det spanska kungaparets statsbesök i Stockholm.
Carl Philip och Sofia under galamiddagen på slottet.
Den offciella kalendern var tom på kungliga uppdrag, men prins Carl Philip hade uppenbart bråttom. Han trampade för hårt på gasen.
Det är inte känt om prins Carl Philip stoppades i en trafikkontroll eller om han fastnade i en av polisens fartkameror. Men det blev rättssak.
Aftonbladet har tagit del av handlingarna från Åklagarmyndigheten som avslöjar att prins Carl Philip bröt hastighetsbegränsningen med 19 kilometer i timmen:
”Du har kört personbil med en hastighet av 89 km/h utanför tätbebyggt område trots att högsta tillåtna hastigheten där var 70 km/h. Du begick gärningen med oaktsamhet” skriver Åklagarmyndigheten i strafföreläggandet.
Prinsen har dömts till strafföreläggande.
Vid lunchtid uppgav hovet att man inte hade nåtts av information om händelsen. Men nu bryter man alltså tystnaden om prinsens trafikbrott:
– Prinsen körde för fort vid tillfället och han har betalt fortkörningsböterna, säger hovets informationschef Margareta Thorgren till Svensk Dam.
Att kungafamiljens medlemmar är inblandade i trafikhändelser är inte helt ovanligt. Prinsessan Madeleine körde en gång in i en taxi vid Thorildsplan i Stockholm, och 2014 krockade kungen med en stadsjeep på Nockebybron när han var på väg till Bromma flygplats.
Kungens bil fick bärgas från platsen.
Det har också hänt att ögonvittnen hävdat att de blivit omkörda av kungen och att han då ska ha hållit uppseendeväckande hög fart.
Vi baserar våra artiklar på verifierade källor, officiella uttalanden samt egna intervjuer. Svensk Dam följer de pressetiska reglerna. Krönikor och analyser uttrycker skribentens egna åsikter. Läs mer här.