De senaste veckorna har det exklusiva märket Balenciaga hamnat i blåsväder för en kritiserad kampanj.
Här poserar barn med nallar klädda i BDSM-accessoarer vilket många menar anspelar på barnpornografi.
I tisdags tog prinsessan Madeleine lite oväntat ton i debatten. Hon höll inte tillbaka på kritiken:
"Jag är chockad och otroligt upprörd över att barn används i modereklam på ett sexuellt sätt. Att använda bdsm-nallebjörnar är en implicit referens till sexualiseringen av barn och till pedofilvärlden. Det är INTE ok!", skrev hon bland annat.
Bakgrunden till ilskan är förstås Madeleines arbete med Childhood som ju just kämpar emot sexuell exploatering av barn.
Att prinsessan känner att det är viktigt att belysa denna fråga just nu är tydligt. Under onsdagen publicerar hon ytterligare ett inlägg.
Prinsessan Madeleines markering – efter skandalen
I det nya inlägget berättar Madeleine mer om Childhoods arbete för att motarbeta sexuellt våld mot barn.
Bland annat beskriver hon hur viktigt det är att agera förebyggande och lyfter fram en studie som Childhood varit med och finansierat:
"Jag är stolt över att Childhood har bidragit med finansiering och strategisk input till "Prevent It". En banbrytande studie som analyserar anonym kognitiv beteendeterapi online (KBT) för personer som använder material för sexuella övergrepp mot barn".
Prinsessan fortsätter:
"Resultaten visar att deltagarna, främst rekryterade via forum på Darknet där de är anonyma, rapporterade att de använt mindre material för sexuella övergrepp mot barn efter terapi".