Dietistens varning för populära metoden: ”Borde förbjudas”

Dietistens varning för populära metoden: ”Borde förbjudas”

Det finns goda skäl för kvinnor över 55 att tänka på vikten och träna musklerna – men det gäller också att se upp för skadliga dieter.
– På lång sikt är det viktigt att det är något man kan hålla sig till, säger dietisten Cecilia Svanberg.
7 Kostråd som inte är så hälsosamma
0:50

Efter reklamen: 7 Kostråd som inte är så hälsosamma

(0:50)

Slå på ljud

För kvinnor i och efter klimakteriet omfördelas fettet på kroppen, från rumpa och lår till magen. Det innebär högre risk för inflammationer och hjärt- och kärlproblem. Samtidigt minskar muskelmassan.

Därför är det ingen dålig idé att se över dieten och börja träna musklerna.

–Många kvinnor i den här åldern upplever att de inte längre känner igen sig i sin kropp och då är det så klart många som söker sig till en diet, säger Cecilia Svenberg som är dietist och som har specialiserat sig på de över 55 år.

Personer i den här åldern har större behov än yngre av bland annat proteiner, d-vitman och vitaminen b12. Men med det stora utbudet av dieter och bantingsmetoder som finns i dag är det svårt att hitta rätt.

Svensk Damtidning frågade Cecilia vilka fördelar som finns med några av de mest populära dieterna och bantningsmetoderna.

Tofu är ett alternativ i ställt för till exempel kött, menar dietisten Cecilia Svanberg.

Gross, Petr

Periodisk fasta

– Tyvärr finns det inte så många bra studier kring hur bra detta funkar på människor. De flesta studierna är gjorda på råttor eller möss. Men många känner nog att det är skönt att det finns tydliga förhållningsregler. Kanske är lätt att hålla sig till det och det innebär ju ofta att man äter mindre. Om man behöver gå ner i vikt så är ju det bra.

– Men på lång sikt är det viktigt att det är något man kan hålla sig till. Om man får huvudvärk eller känner sig trött när man fastar så slutar man kanske efter ett tag. Det kan också innebära att man inte orkar träna och röra på sig, som ju också är viktigt. Och det kan vara jobbigt socialt, att man kanske inte kan träffa andra och äta under sina fasteperioder.

LCHF, Keto och äggdiet

– Det här är ju flera olika dieter som har det gemensamt är att man plockar bort kolhydrater och mejeriprodukter. Det kan faktiskt medföra risker med att man inte får i sig alla näringsämnen man behöver. Den stora risken är att man äter för lite fullkorn vilket ökar risken för ändtarmscancer, diabetes typ 2 och hjärt- och kärlsjukdomar. Att utesluta alla kolhydrater är inget jag skulle rekommendera.

– Proteinbehovet täcker man, men man får också i sig mycket fett på köpet och då är det viktigt att tänka på vilka fetter man får i sig och här gäller det att välja sunt.

Medelhavsdieten

Cecilia Svanberg varnar för vissa populära dieter.

– Det här är mat som är väldigt hälsofrämjande på många sätt. Här finns grönsaker, frukt, baljväxter och rotfrukter i basen, sedan lägger man till mycket proteiner från fisk och skaldjur, och sedan mejeriprodukter. Och så finns ändå det röda köttet med på toppen, och lite sötsaker. Det är kanske inte en diet för att gå ner i vikt, men det är en typ av ätande där man skär ner på mycket av det onyttiga, som vitt socker.

– Det finns också en mer nordisk medelhavskost där man har solrosfrön och valnötter, äpplen, päron och plommon, och våra bär och rotfrukter, kol, bönor och rapsoljan och så de feta fiskarna som lax och sill och makrill. Det är ett jättebra matupplägg!

– En del tycker kanske att det blir lättare att hantera en diet som utesluter vissa saker helt, men mat är inte bara näring utan också njutning. Det är inte alltid förbjudet att äta något gott.

Växtbaserad kost

– Om man väljer att utesluta kött och mejeriprodukter gäller det att man får i sig sina proteiner. Det är utmaningen med de här dieterna. Du kan inte bara utesluta köttet, utan i så fall måste du också ersätta det med baljväxter, sojabaserade produkter som tofu, och liknande. Man kan också behöva extra tillskott av viktiga näringsämnen som d-vitamin och b12. Nu för tiden är det ganska lätt att få i sig allt man behöver, men det kräver stor medvetenhet.

– Den här maten är inte heller nödvändigtvis nyttig. Många kanske väljer en sådan diet på grund av etiska skäl, eller omtanke om miljön. Men maten kan innehålla många kalorier och är kanske mer en livsstilsfråga.

Den så kallade flygvärdinnedieten går ut på att äta frukt, grönsaker, kött och fisk – men inte potatis och spannmålsprodukter.

Mikel Bilbao

Flyvärdinnemetoden

– Den borde förbjudas! Det enkla med den är så klart att det är oerhört precist vad man får och inte får äta. Men det här är verkligen ingenting man kan leva på. Risken med att gå ner snabbt i vikt är också att man inte bara förlorar fett utan också vätska. Vi lagrar mycket energi i musklerna och levern och när vi förbränner det så utsöndras väldigt mycket vätska. Det finns alltså en risk att man använder muskelmassan som energikälla och det kan leda till att man förlorar muskelmassa. När man sedan börjar äta vanligt igen är det inte muskler utan fettväv som skapas, och det kan få katastrofala effekter på kroppssammansättningen.

– Jag ser inga hälsofördelar alls med den här metoden. Väger man oerhört mycket och vill gå ner snabbt i vikt så finns så mycket bättre alternativ. I längden är det en långsiktig lösning man behöver, även om det kanske inte är lika lockande.

LÄS MER: Det väljer Kate på menyn

LÄS MER: Faran med att köpa hus på Mallorca – svensken pekar ut fallgroparna

LÄS MER: Skräcken efter elchocken – ny rekordsmäll väntar: ”Räkna inte med hjälp”