SVT-profilens uppmaning – så tränar du trots artros: ”Lurigt”

SVT-profilens uppmaning – så tränar du trots artros: ”Lurigt”

Hon är känd för hela svenska folket för sin hemmagympa på SVT.
Men nu avslöjar Sofia Åhman att hon ibland själv måste övertala sig för att komma igång med träningen.
– Jag är som alla andra – vissa dagar vill jag bara krypa upp i soffan och äta glass, säger hon.
5 morgonrutiner som ger dig en bra start inför dagen som väntar
1:26

Efter reklamen: 5 morgonrutiner som ger dig en bra start inför dagen som väntar

(1:26)

Slå på ljud

Det kan kännas tufft att komma igång med träningen när det är grått och blaskigt ute och storhelgerna ligger bakom en. Det håller till och med Sofia Åhman med om, idrottsläraren som har hjälp hela svenska folket att röra på sig under pandemin.

– Jag brukar muta mig själv med att jag efteråt kan krypa upp i soffan och mysa, titta på en film eller ett tv-program, berättar hon för Svensk Damtidning.

Om inte det funkar lurar hon sig själv att komma igång.

–Då tänker jag att det räcker med att jag rör mig tio minuter. Då har jag i alla fall gjort något. Och sedan när det har gått tio minuter så har jag ju kommit igång och då blir det ofta en halvtimme ändå.

Sofia Åhman har blivit känd för sin hemmaträning i SVT.

Tomas Olsson

”Seniorer är i träningsguldålder”

Hon känner igen sig i att det ibland är svårt att hitta motivationen.

– Jag är som alla andra – vissa dagar vill jag bara krypa upp i soffan och äta glass.

Men även lite aktivitet kan göra stor skillnad. Särskilt om man är senior. Då är man i vad hon kallar en träningsguldålder eftersom även små övningar har stor effekt.

I fjol gav hon ut träningsboken ”Träna hemma med Sofia” och hon delar med sig av tre enkla övningar ur den för den som bara behöver komma igång.

– Det viktigaste är att träna ben och rumpa. Det räcker att du reser dig upp och sätter dig ned. Det andra är armhävningar mot vägg eller köksbordet – då är det mage, bröstmusklerna och armmusklerna som får jobba. Med de två övningarna har du över- och underkroppen. Det sista är att gå ut och promenera så att du får lite flås. Om du vill få det tuffare kan du gå upp för backar.

˝Många är rädda att man inte kan göra någonting”, säger Sofia Åhman om att träna med hjärtproblem – något som visst är möjligt, menar hon.

Tomas Olsson

Då är det okej att ta värktablett

Av de första två övningarna räcker det med tio repetitioner om man är otränad. De kan delas upp så att man kör några på morgonen och några på kvällen.

Om man lider av artros ger hon tipset att satsa på att träna musklerna kring de leder som smärtar.

– Man brukar säga att man inte ska träna om det gör ont, men med artros kan man det. Man kan till och med ta en värktablett om det hjälper. Så länge smärtan går över efter ett dygn så är det okej. Men det är lurigt eftersom kroppen säger emot.

”Man får inte vara feg”

För de som har hjärtproblem rekommenderar hon att ens läkare först konsulteras – men annars understryker hon att det är viktigt att träna för att man ska orka mer i vardagen.

– Man får lyssna på kroppen men inte vara feg. Får man bröstsmärta eller yrsel eller illamående ska man givetvis sluta. Men många är rädda att man inte kan göra någonting, men man ska träna och hålla igång både styrka och kondition. Man kan cykla, simma eller promenera. Du ska få upp pulsen och bli trött, precis som alla andra, säger hon.

LÄS MER: Skräcken efter elchocken – ny rekordsmäll väntar: ”Räkna inte med hjälp”

LÄS MER: Suzanne Axells ilska mot vården – efter händelsen med mamman

LÄS MER: Dietistens varning för populära metoden: ”Borde förbjudas”